De la “forma fără fond” la “kitsch”

Cu toate că a trecut mai bine de un secol de când Titu Maiorescu consacra denumirea acestui fenomen, “formele fără fond” continuă în societatea modernă să ne asalteze conştiinţa, reprezentând o veritabilă insultă la adresa simţului nostru artistic.

De această dată însa sub denumirea de “kitsch-uri”.

Şi totuşi, ce este kitsch? Sau mai bine zis, ce este arta? Şi în lumina artei vom indica colţurile întunecate în care sălaşuieşte kitsch-ul.

Arta… este o simfonie senzorială adresată unui intelect capabil să îi descifreze înţelesul şi unui afectiv în stare să rezoneze emoţional cu ea.

Arta are un substrat emoţional şi ideatic pe care îl transmite. Artistul simte, transmite şi transpune emoţiile sale în opera de arta şi “consumatorul” de artă o receptează, o interpretează şi o întelege. Mai mult, şi poate cel mai împortant, nu doar o întelege… ci o şi simte. Arta este menită simţurilor. Aşa cum un tablou frumos ne bucură simţul vizual, sau o simfonie ne “gadilă” urechile, arta îşi găseşte diverse canale senzoriale prin care mesajul emoţional al artistului să atingă inima celui ce se bucură de acea operă de artă. Dar pentru a putea încanta intelectul şi a delecta sufletul arta trebuie sa aibă mereu un mesaj, o idee, un sentiment, o emoţie, o trăire coborată din sferele creaţiei în lumea senzorială, o scânteie de simţire originală ascunsă în cufărul semiotic al operei de artă ce asteaptă pe cineva cu cheia intelectuală şi afectivă necesară pentru a o aduce în lumina conştiinţei şi a-şi dezvălui splendoarea.

Ce facem însa atunci când cufărul este gol? Un cufăr parfumat, decorat cu pietre preţioase şi foarte lustruit, însa complet gol. Dezamăgiţi pentru că aşteptările ne sunt înşelate, umplem acel gol cu sentimente negative, de repulsie şi greaţă. Şi astfel, lipsită de fond, forma îşi pierde sensul, îşi pierde mesajul, cufărul devine inutil, frumosul devine urât, arta devine kitsch.

Kitsch-ul apare aşadar atunci când se încearca imitarea unei forme de artă fără a-i întelege sensul, substratul, esenţa sau atunci când se încearcă împrumutarea unui element artistic al cărui sens profund este fie ştirbit prin vulgarizare, fie nu se potriveste deloc în contextul cultural în care se încearcă a fi implementat.

De la pantofii ce imită mărci celebre, dar sunt făcuţi din materiale de proastă calitate şi “muzica” de inspiraţie orientală, ştirbită, vulgarizată şi rapită de încărcătura artistică originală, ce oricum nu s-ar potrivi în spiritul cultural românesc (nici nu le mai menţionez denumirea) până la zgârie-norii din sticlă plasaţi în mijlocul unor clădiri istorice sau “arta” încropită dintr-un mozaic fără sens de “icon-uri”, kitsch-ul ne inundă existenţa cotidiană, oferindu-ne o imagine sumbră asupra unei lumi care şi-a pierdut esenţa şi pastrează doar forma.

Care sunt cauzele acestei explozii de kitsch-uri însă? În societatea româneasca, explicaţia este mai uşor de găsit. Căderea regimului autoritar a creat un influx de libertate în exprimarea artistică dar nu a adus valori care să stea în spatele unei expansiuni naturale a patrimoniului artistic naţional. Ni-s-a oferit libertatea, dar nu ne regăsim suflul. Cine suntem, ce visăm, încotro ne îndreptăm? Cum putem să cream artă originală fară o promovare a valorilor din spatele ei? Se promovează libertatea de exprimare, dar nu şi valori ce să ne dăruiască un mesaj de exprimat. Iar libertatea fără valori este precum un deşert. Ai spaţiu, dar nu ai ce să faci cu el. Şi din păcate, prin globalizarea şi melanjarea culturală pe care o cunoaşte nu doar societatea româneasca, ci şi oricare altă societate, acest gol tinde să fie umplut nu doar cu bogaţia culturală ale altor regiuni, ci şi cu elemente prost întelese, incorect adoptate sau care pur şi simplu nu se încadrează armonios în imaginea de ansamblu a unei culturi. E ca si cum în deşertul metaforic despre care vorbeam am aduce un pinguin din Antarctica, o lalea din Olanda, un cireş din Japonia şi ceva girafe din Africa şi am începe să facem poze.

Acesta este kitsch-ul.

O domnişoară de la Hollywood poartă colanţi roz. Este faimoasă, deci o imităm. O alta de la Paris poartă pălării cu boruri largi. Este faimoasă, deci o imităm. O a treia are balerini din piele de crocodil. Este faimoasă, deci o imităm. Din pacate, sunt multe domnişoare în România care vor “asorta” toate cele elemente înainte să plece în “Banbu”.

Acesta este kitsch-ul.

Şi totuşi, să fie oare pierdută bătălia pe baricadele bunului simţ artistic? Globalizarea este non-selectivă, mass-media în mare parte la fel… cine rămâne să apere stindardul frumosului? Atâta timp cât valorile artistice vor rămane îngropate sub un strat prăfuit de plastic, triumful asupra kitsch-ului rămâne un vis îndepărtat.

Schimbarea trebuie să fim noi.

Cu fiecare artist veritabil promovat, cu fiecare obiect de prost-gust aruncat, cu fiecare cultură traditională protejată sau înteleasă suntem cu un pas mai aproape de arta adevarată. Dezvoltarea unui simţ critic în fiecare dintre noi este singura soluţie pentru a plivi buruienile din grădina cu flori ce ar trebui să fie orice cultură, naţională sau nu. Promovarea valorilor autohtone, îmbinarea într-o manieră originală dar coerentă a unor elemente tradiţionale cu un suflu nou pot impulsiona lupta împotriva kitsch-ului.

Curentele artistice vin şi pleacă, trendurile se schimbă. Ce este însa artă rămane mereu valabil. Căutarea originalităţii nu trebuie niciodată să ducă spre absurd, ridicol sau kitsch. Mai bine o gradină mică dar îngrijită decât un câmp de buruieni. Şi totuşi, dimensiunea acelei grădini a sferei artistice ţine de profunzimea rădăcinilor valorice ce hrănesc creaţia.

Haideţi să promovăm aceste valori!🙂

One comment on “De la “forma fără fond” la “kitsch”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s